معاملات اهرم دار چیست
نوشته شده توسط : آروین

بازار رمز ارزها پر از جذابیت است و همین مسئله باعث شده است تا بسیاری از افراد در سال‌های اخیر تصمیم بگیرند تا در این بازار فعالیت کنند. اما همانند هر رشته‌ی تخصصی دیگری، در این حوزه نیز اصطلاحات تخصصی فراوانی وجود دارد که شاید در ابتدایِ راه درکِ همه‌ی آنها قدری مشکل به نظر برسد. در این مطلب قصد داریم تا در مورد معاملات اهرم دار صحبت کرده و مبانی این نوع از معاملات را با بیانی ساده برای شما توضیح دهیم.

 

مبانی معاملات اهرم دار یا لوریج

یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، استفاده از Leverage یا اهرم در معاملات است. با استفاده از این روش شما می‌توانید با مبلغی بیشتر از سرمایه‌ای که به‌صورت حقیقی در دست دارید وارد معامله شده و البته که اگر با دید و علم کافی این کار را انجام دهید، سودِ شما نیز چند برابر خواهد شد.

راهکارِ اهرم در بازار معاملات رمز ارز، همیشه مورد استقبال تریدرها بوده است. در این روش شما سرمایه‌ی خود را در اختیار صرافی مدنظر خود قرار می‌دهید و در عوض مبلغی را تحت عنوان قرض یا هر آنچه که شما می‌خواهید اسم‌گذاری کنید، از صرافی دریافت کرده و با آن به خرید رمز ارز دلخواهِ خود اقدام می‌کنید.

استفاده از این روش باعث خواهد شد که شما با پولی بیشتر از آنچه در اختیار دارید پوزیشن خرید بگیرید. حتی در برخی موارد دیده شده است که صرافی‌ها تا 100 برابر میزانِ سپرده‌ی حقیقی کاربران، رمز ارز خریداری کنند. میزان اهرمی که شما به‌عنوان تریدر می‌توانید دریافت کنید، کاملاً به قدرت مذاکره‌تان با صرافی بستگی دارد. در واقع همه چیز به صرافی بستگی دارد؛ اگر مورد اعتماد او باشید، می‌توانید از اهرم‌های بزرگ‌تری استفاده کنید و در غیر اینصورت حتی ممکن است هیچ اهرمی به شما داده نشود و شما مجبور شوید تا با همان میزان سرمایه‌ی خود در معاملات حاضر شوید.

میزان بزرگی اهرم با یک نسبت نشان داده می‌شود. به‌عنوان مثال اهرم 1:50 به این معنی است که شما 50 برابر میزان سپرده‌ی خود برای خرید رمز ارز، اعتبار دریافت خواهید کرد. یک مثال می‌تواند به روشن‌تر شدن موضوع کمک بیشتری کند.

فرض کنید شما در حساب خود 1000 دلار دارید و حالا با صرافی خود توافق کرده‌اید که یک اهرم 1:5 به شما بدهد. این یعنی اینکه شما به‌جای 1000 دلار، می‌توانید با 5000 دلار پوزیشن خرید رمز ارز دلخواه خود را دریافت کنید.

 

مزایا و معایب استفاده از اهرم در بازار رمز ارز

با داشتن اهرم، در واقع شما مقروض خواهید شد. بنابراین همان‌طور که احتمال بردن در این بازار و رسیدن به سود بالاتر را خواهید داشت، آن روی سکه اما ضررهای بیشتر و هنگفت‌تر است. بنابراین در استفاده از اهرم در معاملات رمز ارز، باید دقت بسیار بالایی را به خرج داد و صرفاً به ویژگی‌ها و مزیت‌های آن نگاه نکرد. استفاده از اهرم در معاملات رمز ارز، مزیت‌های زیر را برای شما به همراه خواهد داشت:

1-     قدرت خرید بیشتر

2-     امکانات جدید برای سرمایه‌گذاری

3-     انعطاف‌پذیری بیشتر برایِ تکمیل سبد رمز ارزهای خود

4-     بالاتر رفتن اعتبار حساب شما نزد صرافی برای استفاده از اهرم‌های قوی‌تر در معاملات بعدی

اما همان‌طور که گفته شد، آن روی سکه هم معایبی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-     افزایش ریسک از دست رفتن کل سرمایه

2-     افزایش پورسانت صرافی

3-     خطر بالقوه برایِ افراد تازه وارد به دنیای رمز ارز

 

جمع‌بندی

امروزه فعالیت در بازارهای مالی و مشخصاً رمز ارزها، به یکی از مشاغل دلخواه برایِ بسیاری از افراد تبدیل شده است. دلیل این جذابیت هم همان دسترسی به درآمدهای دلاری است. در این حوزه اصطلاحات تخصصی زیادی وجود دارد که اطلاع از آنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید استراتژی مناسب‌تری را اتخاذ کنید. یکی از این اصطلاحات که اتفاقاً کاربرد زیادی هم در ترید دارد، معاملات اهرم‌دار یا Leverage است. در این مقاله در مورد این نوع از معاملات و مزایا و معایب آن توضیح داده شده است.

 

سؤالات متداول

1-     ترید یعنی چه؟

ترید در مفهوم لغوی به هر نوع معامله‌گری گفته می‌شود. اما امروزه از این اصطلاح بیشتر برایِ معاملات حوزه‌ی رمز ارزها استفاده می‌شود.

2-     معاملات اهرم‌دار به چه معاملاتی گفته می‌شود؟

در معاملات اهرم‌دار یا لوریج، صرافی به شما این امکان را می‌دهد تا با مبلغی چند برابر سرمایه‌ی اصلی خود در معاملات رمز ارز وارد شوید. بنابراین شما این امکان را خواهید داشت که به سودهای چند برابری نیز برسید.

3-     آیا استفاده از اهرم در ترید معایب دارد؟

بله. مهم‌ترین عیب استفاده از این تکنیک در معاملات این است که به همان اندازه که ممکن است به سودهای بیشتری برسید، امکان اینکه ضررهای چند برابری را تجربه کنید نیز وجود دارد. بنابراین در استفاده از این راهکار برایِ ترید، باید کاملاً محتاط باشید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 دی 1401 |
مطالب مرتبط با این پست
لیست